Hubungi Kami | Maklum Balas| Soalan Lazim | Peta Laman | Bantuan | Mobil web | Intranet                                        Reset Latar Belakang Tukar Latar Belakang Tukar Latar Belakang Tukar Latar Belakang Font Kecil Font Pertengahan Font Besar Font Hitam Font Merah Font Biru Font Hijau Font Kuning Capaian Kurang Upaya (OKU) / Disability Access

Menjadi Peneraju Utama Pengembangan Bahasa dan Persuratan Melayu dalam Pembinaan Negara Bangsa                       | Melayu | English

  Selamat Datang Pelawat  

  Sabtu, 1hb November 2014  

 MAJALAH - DEWAN BAHASA

 

PUISI BAHASA

 Ku Dengar Suara Dari Luka Bahasanya Penuh Resah
Ijamala MN.

BICARA BAHASA

Lagi Lauk, Lagi Nasi
Ritah Yahya

AGENDA BAHASA

Gimik Bahasa dalam Jualan Langsung Lim Kim Hui dan Har Wai Mun

 Retorik dalam Jualan Langsung
 Zaitul Azma Zainon Hamzah

Bahasa Ekstrem dalam Jualan Langsung
 
Lim Swee Tin

Cakna Makna Supaya Tidak Terpedaya
Siti Suhana Mohd. Amir

Bahasa Pemujukan dalam Iklan
Indrawati Zahid

"Pasar Raya Besar" Lewah?
Zaidi Ismail 

Bahasa Memujuk dalam Jualan Langsung
Raja Masitah Raja Ariffin

Melestarikan Perjuangan Bahasa Melayu Sebagai Akar Tamadun Bangsa
Awang Sariyan

SAYA DAN BAHASA

 

BAHASA  DAN MASYARAKAT

Masyarakat Kemboja New Zealand dan Bahasa Melayu
Abdullah Yusoff

Irasshai! Senyen, Yasui!
Zainol Abidin Kasim

Orang Bajau dalam Bahasa Melayu
Saidatul Nornis Haji Mahali

BAHASA  DAN PENDIDIKAN

Nilai Moral dalam Kitab Kiliran Budi
Rohaya Md. Ali dan Phat a/l Awang Deng

 BUKU

Menyelam Laut dalam Puisi Tradisional
Siti Zaleha M. Hashim

 BAHASA DAN PERISTIWA

Bahasa Melayu Boleh!
Hasan Baseri Budiman

 CAKNA BAHASA

Kata Homograf Berimbuhan
Muhammed Salehudin Aman

  BAHASA DAN PENYELIDIKAN

Jam Linguistik
Victor Pogadaev

50TAHUN KEMERDEKAAN

Dari Maktab Perguruan Bahasa ke Institut Perguruan Bahasa Melayu Malaysia

DARIHAL BAHASA

Antara Emosi dengan Emosional
Ritah Yahaya

SALAM DARI TEMBOK BESAR

Apabila Peniaga di Beijing Berbahasa Melayu
Habibah Mohd. Samin

PETIKAN BAHASA

 

 

BICARA BAHASA

Lagi Lauk, Lagi Nasi 

 

Berjuta-juta orang di dunia pada hari ini, terlibat dalam kegiatan jualan langsung. Berdasarkan perangkaan antarabangsa, World Federation of Direct Selling Associations (WFDSA), pendapatan yang diraih melalui jualan langsung daripada 52 buah negara di duni, termasuk Malaysia, dari tahun 2004 hingga tahun 2007 ialah USD104.458 bilion, dengan jumlah pengamal jualan langsung seramai 61, 736, 275 juta orang. Daripada jumlah tersebut, pendapatan yang dikutip daripada jualan langsung di Malaysia ialah USD1.4 bilion dengan jumlah pengamal jualan langsung seramai tiga juta orang. Jumlah ini akan terus bertambah dari semasa ke semasa.
      Dewan Bahasa Jun 2007, memfokuskan “Bahasa dan Jualan Langsung”. Kami memilih fokus ini kerana terpanggil dengan hasil kaji selidik oleh WFDSA tentang sebab utama semakin banyak orang terlibat dalam kegiatan jualan langsung. Antara sebabnya ialah jualan langsung dilihat sebagai cara yang amat baik untuk berinteraksi dan bersosial. Oleh hal demikian, pengamal jualan langsung perlu bijak bersosial, berinteraksi dengan cekap dan berkesan untuk mempengaruhi orang lain supaya apa-apa yang dihasratkan tidak menjadi sebaliknya.
     Idea utama dalam jualan langsung ialah penekanan pada bahasa berseni dan seni berbahasa. Bahasa berseni dan seni berbahasa dalam jualan langsung ialah bahasa yang bombastik tetapi berkesan, bahasa ekstrim, bahasa retorik yang memujuk, merayu serta mempengaruhi melalui gimik dan “pembohongan” yang berupaya menakluki minda dan jiwa manusia. 
                                                                 ***

Patah tumbuh hilang berganti. Ruang kosong yang ditinggalkan oleh Saudara Cliff Akid Kamijan dalam Sidang Editor Dewan Bahasa, kini diisi oleh Saudara Azmi Hilman Aziz, yang membantu saya menangani penerbitan Dewan Bahasa, Jun 2007 dan keluaran yang seterusnya. Saya percaya Saudara Azmi Hilman yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sastera dengan Kepujian (Pengajian Melayu) dari Universiti Kebangsaan Malaysia ini, akan bersama-sama saya berjual keringat, beriltizam memperkukuh permuafakatan Sidang Editor Dewan Bahasa dan “Memperkaya Wawasan Pembaca”.

                                          

                               Bangsa yang Molek, Bahasa dikelek

                                                                                 

                                                               Ritah Yahaya


 

 


 


AGENDA BAHASA

Gimik Bahasa dalam Jualan Langsung

Oleh: LIM KIM HUI DAN HAR WAI MUN

Definisi Jualan Langsung

Persatuan Jualan Langsung Malaysia mendefinisikan jualan langsung sebagai pemasaran produk dan perkhidmatan kepada pengguna menerusi pendekatan orang ke orang yang boleh dilakukan jauh dari lokasi peruncitan tetap. Penjual jualan langsung memulakan kontrak dengan pelanggan potensi berbanding dengan menunggu pelanggan berkunjung ke premis perniagaan. Di Malaysia, aktiviti jualan langsung dikawal oleh Akta Jualan Langsung 1993. Senarai syarikat jualan langsung boleh diperoleh daripada laman sesawang Persatuan Jualan Langsung Malaysia di
http://www.dsam.org.my/list.html.
   Laporan Rancangan Malaysia ke-9 memberikan gambaran yang memberangsangkan bagi industri jualan langsung. Aktiviti jualan langsung mencatatkan peningkatan jualan daripada RM4.5 bilion pada tahun 2000 kepada RM5.3 bilion pada tahun 2005. Namun, penyelewengan dan penipuan seolah-olah merencatkan pertumbuhan industri tersebut. Antara tahun 2000 hingga tahun 2001, jumlah lesen jualan langsung menurun mendadak daripada 712 lesen kepada 385 lesen akibat keketatan syarat lesen dan tindakan membanteras aktiviti “skim cepat kaya”. Semenjak itu, perkembangan industri jualan langsung telah diperketat menerusi penyeliaan di bawah perundangan “Regulasi Jualan Langsung (Skim dan Kelakuan) 2001”.
   Hal kawalan seperti yang dinyatakan, umumnya hanya melibatkan aspek perundangan. Bagaimanakah pula dengan aspek gimik dan retorik bahasa yang mendodoikan mahupun mengugut emosi pengguna yang sering digunakan dalam memujuk mahupun memperdaya imaginasi pengguna menerusi brosur, katalog, ceramah, laman sesawang dan lain-lain? Gimik bahasa yang lazim digunakan dapat dibahagikan kepada empat kategori, yakni gimik bahasa yang merayu pada emosi tamak, bahasa yang merayu pada emosi takut, kreativiti bahasa, dan kekaburan bahasa. Dalam hal ini, gimik bahasa tersebut digunakan untuk dua tujuan, iaitu untuk menarik pengguna menjadi anggota skim jualan langsung dan memujuk pengguna membeli produk jualan ...

Ikuti selanjutnya di dalam Majalah  Dewan Bahasa Jun 2007 Kini di pasaran... dapatkan segera!

 

  Arkib

Majalah di atas boleh didapati di Kedai Buku Koperasi Dewan, Menara DBP,Jalan Dewan Bahasa, 50926 Kuala Lumpur Kedai Buku DBP, Menara DBP, Jalan Dewan  Bahasa, Dewan Bahasa dan Pustaka,Tel: 03-21485869 / 03-21433504  Faksimile:03-2148788. Untuk membeli dan langganan http://www.dawama.com

cliff@dbp.gov.my 03-21482285untuk Pertanyaan                                                                                          

 
Dikemaskini pada 4 Nov 2008
: 5041370
 
Cetak versi format pencetak untuk halaman ini  Cetak halaman ini  E-Mel halaman ini kepada kawan  E-mel halaman Ini
  Carian Laman
  Hubungi Kami

Aduan Pelanggan

Maklum balas

Telefon Operator
03-2147 9000

Telefon Pantas

 

Arkib Soal/Jawab

  Kategori Ruang Untuk:

Karyawan
Guru Pelajar
Swasta
Orang Awam
Pihak Berkuasa Tempatan
Warga DBP


SOAL SELIDIK
KAJIAN KESEDARAN RAKYAT MALAYSIA TERHADAP
BULAN BAHASA KEBANGSAAN (BBK)

  Statistik

Piagam Pelanggan
Bilangan Transaksi Perkhidmatan Dalam Talian

  Perkhidmatan
Perkhidmatan Dalam Talian
Perkhidmatan Kaunter
  Muat Turun Dokumen

Borang,Brosur,Buku,Poster

  Majalah
  Surat Berita

Jika anda ingin menerima surat berita kami, sila taip e-mel anda di bawah.

Batal Langganan

 Kaji Selidik

 

Tahap perkhidmatan yang disediakan di Laman DBP

 

Sangat Memuaskan

Memuaskan

Tidak Memuaskan

Sangat Tidak Memuaskan

 

Lihat Bancian Lepas


** Sekiranya perkhidmatan laman DBP
o tidak memuaskan, atau
o sangat tidak memuaskan
mohon beri maklum balas.

 

Jumlah Capaian
  12057025120570251205702512057025120570251205702512057025120570251205702512057025 
Hari Ini 310
Semalam 1519
Minggu Ini 7278
Minggu Lepas 7349
Bulan Ini 310
Bulan Lepas 42098
Semua 12057025

(Mulai Jun 2005)

Alamat:

Dewan Bahasa dan Pustaka,
Jalan Dewan Bahasa ,
50460 Kuala Lumpur.

Telefon 03-2147 9000, 9001, 9002, 9003, 9004, 9006, 9007
Faksimile: 03-2147 9619 (Umum)
03-2147 9110(Pengembangan Bahasa dan Sastera)
03-2147 9645 (Pembinaan Bahasa dan Sastera)
03-2147 9623 (Penerbitan)

 Wordpress   Facebook DBP    PRPM   Bulan Bahasa Kebangsaan  Twitter DBP Twitter     PUSPANITA DBP  RSS DBP Suapan RSS    Mobil web DBP

Laman Rasmi Kerajaan Malaysia Multimedia Super Corridor Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia Jabatan Perkhidmatan Awam Kementerian Pelajaran Malaysia Pasukan Petugas Khas Pemudahcara Perniagaan

       ..                 

Dasar Privasi |Dasar Keselamatan| Notis | Hak cipta | Pasukan Web | W3C

Penggunaan laman web rasmi Dewan Bahasa dan Pustaka tertakluk kepada
Garis Panduan Portal myGovernment dan Laman Web/Portal Agensi-agensi Sektor Awam
Paparan terbaik Internet Explorer 8.0 ke atas atau Google Chrome, resolusi 1024 x 768 pixel.


Tarikh akhir kemas kini: 31/10/2014